أخبار

بالصور فكري..يشيد بتوجيهات الرئيس السيسي للمستثمرين وغرف الصناعة ووزير قطاع الأعمال والصناعة والتجارة والحكومة مانضيعش وقت تاني أكتر من كده

فكري يشكر الرئيس السيسي علي قوله نحن ندعم الشركات ونشجع أن تقوموا وتعملوا المصانع وتساهموا في المشروعات دي علشان نخلص المشروع امتى امبارح

 

مصطفي فكري ..يثمن قول الرئيس عبدالفتاح السيسي لرجال الأعمال نحتاج إلى الاستغلال الأمثل للفرص الاستثمارية المتاحة فى قطاع التعدين سندعم ونشجع ونزيل المعوقات

أشاد مصطفي فكري عضو مجلس إدارة الإتحاد المصري للكاراتية والمتحدث الإعلامي الأسبق بجهود السيد الرئيس عبدالفتاح السيسى رئيس جمهورية مصر العربية خلال افتتاح سيادته مجمع مصانع الكوارتز بالعين السخنة واستفسار سيادة الرئيس عبدالفتاح السيسى من رئيس الهيئة المصرية العامة للثروة المعدنية عن تكلفة إقامة 4 قطاعات لمصانع الكوارتز ليرد المسؤول قائلا “700 مليون دولار.

واشاد فكري بتوجيه سيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي الشكر لكل من ساهم في خروج مشروع مجمع مصانع إنتاج الكوارتز بالعين السخنة.

وثمن مصطفي فكري رسائل السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي الهامة لرجال الأعمال والمستثمرين والتي كانت كالتالي : نحتاج إلى الاستغلال الأمثل للفرص الاستثمارية المتاحة فى قطاع التعدين.

أدعو إلى الاستثمار فى قطاع التعدين واستغلال الفرص المتاحة.

حريصون على إزالة المعوقات أمام الاستثمارات فى قطاع البترول.

يجب الاستفادة من المواد الخام المتوفرة فى قطاع التعدين.

الدولة المصرية تحاول تعظيم الهيئة المصرية العامة للثروة المعدنية.

بقول لكل الناس والصندوق السيادى والبورصة المصرية الحاجات اللى بنفتتحها متاحة للمستثمرين المصريين والأجانب.

المشروعات متاحة للطرح فى البورصة علشان ندى فرصة للمواطنين للاستثمار فى مجالات أخرى وبعوائد مضمونة.

للمستثمرين الأجانب إحنا معاكم علشان تخشوا ولو عايزين تخشوا لوحدكم تمام أنا قلت الكلام ده من أول مشروع الرمال السوداء.

المشاريع دى استثمارية بتجيب عوائد مستقرة سواء للسوق المصرى أو الخارج وبالعملة الحرة.


واشاد فكري أيضا بقول وتوجيهات السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي للمرة الثانية لرجال القطاع الخاص والمستثمرين في مصر من فضلكم ما تضيعوش وقت تاني وأي مشروع من اللي إحنا بنتكلم فيه فرص نجاحه جيدة وفقا للبيانات إحنا عندنا المادة الخام اللي ممكن تطلع من مصر ويتم تصنيع كل المراحل في مكان واحد بكل ما يعنيه ذلك لتقليل التكلفة وبقول تاني للمستثمرين وغرف الصناعة ووزير قطاع الأعمال ووزير الصناعة والتجارة والحكومة ولينا كلنا مانضيعش وقت تاني أكتر من كده.

واشاد بقول الرئيس عبدالفتاح السيسي الداعم..من فضلكم المراحل التانية فكروا جديا ومعانا السفير الإيطالي، وممكن نتصل على أعلى مستوى مع الحكومة الإيطالية لدعم هذا الاستثمار بحيث نخرج في أسرع وقت ممكن في إن المراحل دي تخش الإنتاج والحركة بسرعة ومن جانبنا إحنا هنوفر المكون المصري مهما كان قيمته حتى ننطلق.

وثمن مصطفي فكري قول السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي: نحن ندعم الشركات ونشجع أن تقوموا وتعملوا المصانع وتساهموا في المشروعات دي، علشان نخلص المشروع امتى امبارح.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى